Zwermlijst

Bijenzwerm gezien?

Van mei tot juli vermeerderen bijenvolken zich. Zij doen dit door een zogenaamde zwerm. Een flink deel van een volk, enkele duizenden bijen, gaat er vandoor met een koningin in hun midden. Ze gaan op zoek naar een nieuw onderkomen. Voordat ze dit hebben gevonden maakt de zwerm vaak een tussenstop en vormen een klont bijen aan een boom, een hekje of een dakrand. Daar blijven ze een paar uur tot soms een paar dagen hangen. Hoewel een bijenzwerm er dreigend uit kan zien, is ze niet gevaarlijk. Bijen zijn er niet op uit om te steken en zeker niet als er geen honingvoorraad te verdedigen valt.

Als u een bijenzwerm ziet, bel dan naar één van de imkers die hiernaast genoemd staan onder de plaatsen waar ze u kunnen helpen. Zij zullen heel blij zijn met een nieuw volk. Voordat u belt, kijk dan eerst naar de foto’s om te zien of het echt bijen zijn. U kunt imkers alleen met bijen helpen. Hommels en wespen worden door de imkers niet weggehaald. Als wespen en hommels overlast verzorgen, kunt u een ongediertebestrijder bellen. Maar heel vaak kunt u de wespen en hommels gewoon laten zitten. In het najaar verdwijnen de hommels en wespen vanzelf.

Hoe zie je het verschil tussen een bij, een wesp en een hommel?

Bij_Wesp_Hommel

Een bij is wat harig, en bruin gestreept. Een wesp heeft gele poten en een smalle taille en geel/zwart gestreept Een hommel is groter en ruiger behaard. Op het lijf van de hommel zitten duidelijke banden van gekleurde lange haren die ringen vormen. Een hommel is groter en ronder dan een bij. Sommige hommelsoorten hebben een wit kontje. Bijen vormen na het zwermen een tros en die ziet er zo uit:

Bijentros_2