Lid van de NBV, voorheen Imkervereniging Westland

Close this search box.

Verkoop van honing

Onze honing: zuiver op de raat

Honingkwaliteit-Imkervereniging-Delft

De honing van de imkers van imkervereniging Delft (afdeling van de landelijke
Nederlandse Bijen Vereniging) is een echt streekproduct, is ‘puur natuur’, zonder
toevoegingen en van goede kwaliteit.

De honing

De honing wordt door de bijen gemaakt. Ze halen hiervoor de nectar o.a. uit bloeiende bomen en planten die ze daarbij ook nog bestuiven. Aan de nectar worden door de bijen o.a. mineralen en enzymen toegevoegd. Ze dikken het in en dan heet het honing. De honing wordt opgeslagen in de cellen van de honingraat. Als de honing gerijpt is worden de cellen verzegeld met wasdekseltjes. Zo kan de honing bewaard worden voor perioden waarin geen nectar is te halen. Denk aan kou, regen of de winter.

De honingoogst

De natuur, de kalender en het weer bepalen het gedrag van de bijen en daarmee de handelingen van de imker. Zo wordt in het voorjaar het volk steeds groter en ook de honingvoorraad. Imkers die honing oogsten halen een deel van de verzegelde honing (er moet genoeg overblijven voor de bijen) uit de kast. Om het gemis te compenseren wordt vaak na de oogst suikerwater gegeven. De honing kan inclusief raat onmiddellijk verkocht worden als raathoning. Of de honing wordt geslingerd/geperst en in potten gevuld voor verkoop.

Een pot honing

Onze honing is echte honing. Naast suiker bevat honing o.a. mineralen, aromastoffen, pollen en enzymen waar goede eigenschappen aan worden toegeschreven. Overigens verliezen enzymen hun werking bij verwarmen boven de 42 C , dus ook in gebak en hete thee. De honing kristalliseert na verloop van tijd, afhankelijk van het soort bloemen en de temperatuur. Dit is een natuurlijk proces. Bij crème-honing zijn door het roeren gelijk na de oogst de kristallen erg klein gemaakt. Het waterpercentage ligt beneden de 18 %, waardoor de houdbaarheid ongeveer 2 jaar is. Honing is niet geschikt voor kinderen onder de leeftijd van 1 jaar.

Verkooppunt Duurzaamheidscentrum De Papaver

De honing van onze vereniging wordt verkocht in het Duurzaamheidscentrum De Papaver, Korftlaan 6 te Delft.

Papaver_770x500

De openingstijden van de Papaver zijn:

Maandag t/m vrijdag 9.30 – 17.00 uur
Zondag 13.30 – 16.30 uur
Zaterdag gesloten

Honey_Transparent_002Andere verkooppunten

Wilt u honing uit uw eigen buurt? Klik dan op de volgende link: